Trilógia "Bublina - Dobro - Voľba"

Autor: Katarína Sabolová | 6.3.2017 o 8:37 | (upravené 6.3.2017 o 13:42) Karma článku: 1,01 | Prečítané:  249x

Zámerom trilógie "Bublina - Dobro - Voľba" bolo vypustiť slona v miestnosti a začať rozprávať o viacerých stránkach nadania.

Každá časť trilógie však jedinečným spôsobom jemne pootvára jedny z dverí vedúcich k dosiahnutiu spokojného a vyrovnaného života pre každého z nás:

  1. Bublina - sebauvedomenie
  2. Dobro - zvládanie stresu
  3. Voľba - medziľudské vzťahy

​Počas praxe s dospelými som sa venovala identifikácii a rozvoju talentov a lídrov. Skúsenosť mi hovorí, že firma je ochotná investovať do 6-9 mesačného rozvoja, koučingu svojho lídra, aby posilňoval vzťahy vo svojom tíme a taktiež, že schopnosť riadiť a viesť ľudí je jedna z najčastejších rozvojových potrieb dospelých. Základná znalosť emocionálnej inteligencie (EQ) však napovedá, že nie je možné dosiahnuť tento cieľ, ak jedinec nie je úspešný v predchádzajúcich 2 krokoch.

Keď som sa stala matkou, svoje zameranie som presmerovala na to najcennejšie - deti.  Svoju pozornosť a energiu, toho času v zahraničí, venujem podpore emocionálnych a sociálnych potrieb detí formou facilitácie skupinových rozvojových programov pre deti a ich rodičov, alebo individuálnej krániosakrálnej terapie.

.... a zdá sa mi zmysluplnejšie rozvíjať deti, než "opravovať" dospelých.

Existuje 5 dôvodov, prečo trilógia oslovuje rodičov s prepojením na inakosť ich detí z hľadiska intelektu: 

  1. Som jedným z nich a zisťujem, že je veľmi málo porozumenia. Zdroje pre rodičov sú obmedzené a pohľad na nadanie skreslený, príp. okresaný
  2. Nezdravá sociálna interakcia v rannom veku nadaného dieťaťa, minimálny sociálny rozvoj a nedostatok podpory pre naplnenie jeho sociálnych potrieb nesie v sebe príliš veľké riziko a negatívny dopad v jeho dospelom veku (1)
  3. Bez EQ nie je intelekt schopný využívať celý svoj potenciál (2), na čo veľakrát my rodičia aj učitelia zabúdame
  4. EQ má niekoľko násobne väčší vplyv na úspech ako IQ (2) naznačuje niekoľko výskumov
  5. V našej spoločnosti často narážame na tlak okolia bud typu "píšme všetci modrým perom", prípadne "elitárstvo"

Mať nadanie však neznamená „byť lepší“. Nadanie nie je o tom, čo všetko robí alebo čo všetko vie naše dieťa. Nadanie je o tom, kto je  naše dieťa. Áno, mať nadanie znamená „byť iný“. Nadané dieťa totiž rozmýšľa inač, cíti inač, koná inač. Prežíva život oveľa intenzívnejšie. Hľadá hĺbku. Je bolestivo citlivé. Je extrémne komplexné.

Mimochodom, nezabúdajme na svoje vnútorné dieťa. Vypracovať si vlastný seba-obraz, nakresliť si svoju bublinu, rozpoznať svoje prednosti, kvality a stotožniť sa s nimi, identifikovať ľudí vo svojom kruhu i mimo neho, uvedomiť si ďalšie zdroje našej nepohody a vedieť ako sa k nim postaviť je celoživotným dielom pre každého z nás a predpokladom k tomu, aby sme mali zdravý vzťah k sebe a tak aj k okoliu, preukazovali viac podpory, rešpektu a láskavosti sebe a následne aj okoliu....a mohli v pokoji vychovávať svoje deti.

Zdroj:

1 Silverman, L.K., Ph.D: Developmental Phases of Social Development, Sep 14, 2011, article SENG

2 GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Praha : Metafora, 2011. S. 39-40.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Vyšla nová vlastnícka štruktúra Váhostavu, zverejnila ju aj Penta či Brhel

V protischránkovom registri majú Brhel, Fiľo, Haščák či Široký zapísané prvé firmy.

DOMOV

Z Národného pokladu Matice slovenskej zmizla časť zlata

Kontrola ukázala aj poškodenie umeleckých diel.


Už ste čítali?